امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
تعداد صفحات: 40 صفحه
قیمت: 2500 تومان
مدل: Word & PDF (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)
مختصری از متن اقدام پژوهی:
چکیده
عنوان اقدام پژوهي حاضر اين است که، چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانشآموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ و هدف اصلي آن نيز افزايش ميزان علاقه مندي دانشآموزان ياد شده به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن مي باشد. اما نکته اي که اشاره به آن خالي از لطف نمي باشد، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهي حاضر، تکراري به نظر مي رسد، اما بايد اذعان نمود که گاهي از اوقات، تکرار نه تنها زيبا و ضروري ست، که بسيار حياتي نيز مي باشد! از آن جمله مي توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهاي پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود. علاوه بر اين، آشنا نمودن کودکان با اصول و مباني دين اسلام، به ويژه قرآن کريم، آن هم در پايه اول دبستان، همواره نيازمند تکرار است. زيرا عامل «تکرار» در فرايند تدريس، امري اجتناب ناپذير مي باشد. بدون شک، انجام این تحقیق، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانشآموزان پایه اول دبستان ……… به درس قرآن، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی، روان خوانی، قرائت و حفظ آیات، پیام ها و داستان های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانشآموزان در یادگیری دیگر دروس (قرائت فارسی، جمله نویسی، املا و غیره) را نیز امکان پذیر می ساخت.
واژگان کلیدی:
دانش آموزان – پایه اول- قرآن – علاقه مندی
فهرست
مقدمه. 1
بیان مسأله. 4
توصیف وضع موجود ( شواهد 1)6
الف) شاخص های کیفی وضع موجود. 6
ب) شاخصهای کمّی وضع موجود. 7
اهداف تحقیق.. 8
الف) هدف کلی.. 8
ب) اهداف اختصاصی.. 8
گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حلها9
پیشینه تحقیق.. 12
الف) پیشینه ی نظری.. 12
ب) پیشینه عملی.. 14
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات.. 18
راه حل های پیشنهادی.. 19
انتخاب راه حل ها23
اعتباربخشی به راه حل ها25
اجرای راه حل ها (شواهد2)26
پیشنهادها و راهکارها32
منابع و مآخذ. 34
در هنگام پرداختن به مباحث قرآني، شايسته است که ابتدا بدانيم، خود قرآن درباره خود چه مي گويد؟ و يا خويشتن را چگونه معرفي مي کند؟ از اين رو، اولين نکته اي که قرآن در اين زمينه بدان اشاره مي نمايد آن است که، اين کلمات و عبارات سخن خداست. نکته دوم آن که، قرآن وظيفه خود را هدايت انسان ها و بيرون آوردن آنها از تاريکي ها به سوي نور مي داند.[1] آن جا که به صراحت مي فرمايد: «اين قرآن کتابي است که ما به تو فرستاديم تا مردم را به امر خدا از تاريکي ها به سوي نور رهنمون شوي.»[2] بر اين اساس، آشنايي با قرآن نه تنها آشنايي با کلام خداست، که اين آشنايي، شاهراه رهايي از تاريکي جهت رسيدن به نور و روشنایی ست. حال چنانچه طليعه آشنايي افراد با اين کتاب آسماني و ايجاد علاقه مندي به آن، از همان دوران کودکي و خردسالي همراه باشد، پيدايش صفات عاليه در انسان، بسيار سريعتر روی داده و دوام و بقاي آن نيز در روش و منش آنان بيش تر و پايدار تر خواهد بود. زيرا به فرموده ي حضرت علی(ع)، یادگیری علم و دانش [به ویژه علوم قرآنی] در دوران کودکی، هم چون ایجاد نقش بر روی سنگ است.[3] با توجه به مطالب ياد شده، آشکار مي گردد که نقش و جايگاه درس قرآن در تربيت کودکان، به ويژه دانشآموزان پايه اول دبستان، به چه ميزان داراي اهميت است. اما سؤال مهمي که مطرح مي باشد آن است که، چرا در برخي از مدارس، دانشآموزان به درس قرآن بسيار علاقه مندند! اما در برخي ديگر از مدارس، چنین علاقه ای از خود نشان نمي دهند؟ چرا در بعضي از آموزشگاه ها معلمان و مربيان در تدريس قرآن به دانشآموزان موفق اند؟ اما در بعضي ديگر از آموزشگاه ها، موفقيت چنداني در اين زمينه مشاهده نمي شود؟ به راستي دليل اين موفقيتها و ناکاميها چيست؟ و عوامل آن کدامند؟ به گواه برخي از پژوهشگران، هم چون بني حسن (1385) که در تحقيقي ضمن بررسي علل مهجوريت قرآن در بعضي از مدارس قم، به اين واقعيت تلخ اشاره دارد که هنوز، معلّمان در خصوص استفاده از روشهاي گوناگون به ويژه جنبههاي هنري در آموزش قرآن، مهارت کافي را ندارند! هنوز در مدارس، منابع مالي کافي به تهيه وسايل آموزشي و کمک آموزشي درس قرآن، اختصاص داده نميشود! هنوز به آموزش قرآن در دوره پيش دبستاني، توجه کافي نميشود! هنوز هماهنگي لازم با خانوادهها در خصوص درس قرآن دانشآموزان صورت نميگيرد و يا آموزش کافي در اين زمينه به آنان داده نميشود! و هنوز از سوي مديران و مسئولان در خصوص درس قرآن، نظارت و پشتيباني لازم صورت نميگيرد![4] اما از ديگر سو، شاهد آنيم که برخي ديگر از محققان هم چون عباسي (1386) در اقدام پژوهي خود با استفاده از روش هاي گوناگون توانسته است، دانشآموزان پايه اول دبستان يکي از مدارس قم را به درس قرآن و انس با آن علاقهمند نموده و موفقيت آنان را در برخي از فعاليتهاي قرآني هم چون حفظ، قرائت، گوش دادن، درک معاني و داستان هاي قرآني افزايش دهد. بدون شک، مهم ترين عاملي که در موفقيت يا ناکامی برخي از معلمان و مربيان در آموزش قرآن به دانشآموزان، نقش به سزايي دارد، مربوط به روش[5] آنان در ارایه مطالب درسی می باشد. اما «روش» در لغت که اسم مصدر از رفتن است، به معناي عمل رفتن و خرامش می باشد و در مفهوم، عبارت است از، راه هاي فعاليت و به کار بردن ابزار و وسايلي که موفقيت و رسيدن به هدف را امکان پذير مي سازد. بر اين اساس، عنوان اقدام پژوهي حاضر اين است که، چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانشآموزان پايه اول دبستان معاد علی آبادکتول را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ و هدف اصلي آن نيز افزايش ميزان علاقه مندي دانشآموزان ياد شده به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن مي باشد. اما نکته اي که اشاره به آن خالي از لطف نمي باشد، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهي حاضر، تکراري به نظر مي رسد، اما بايد اذعان نمود که گاهي از اوقات، تکرار نه تنها زيبا و ضروري ست، که بسيار حياتي نيز مي باشد! از آن جمله مي توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهاي پنج گانه در هر روز و غیره اشاره نمود. علاوه بر اين، آشنا نمودن کودکان با اصول و مباني دين اسلام، به ويژه قرآن کريم، آن هم در پايه اول دبستان، همواره نيازمند تکرار است. زيرا عامل «تکرار» در فرايند تدريس، امري اجتناب ناپذير مي باشد. بدون شک، انجام این تحقیق، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانشآموزان پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول به درس قرآن، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی، روان خوانی، قرائت و حفظ آیات، پیام ها و داستانهای قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانشآموزان در یادگیری دیگر دروس (قرائت فارسی، جمله نویسی، املا و غیره) را نیز امکان پذیر می ساخت. بنابراين، اقدام پژوه برآن گرديد تا با استعانت از خداوند متعال و استفاده از نقطه نظرات همکاران و اساتيد فن و همچنین بهرهمندي از روشهاي گوناگون، ميزان علاقه مندي دانشآموزان خود را به درس قرآن و فعاليتهاي مربوط به آن افزايش دهد. توضيحات تکميلي در خصوص چگونگي انجام اين طرح به تفکيک، در قالب شاخصها و مؤلفه هاي گوناگون، در ادامه تحقيق آمده است.
بیان مسأله[6] عبارت از توضیح ابعاد گوناگون مسأله ای است که محقق با آن مواجه گردیده و شامل توصیف وضع موجود، همراه با بیان اهمیت و ضرورت حل آن می باشد.
اینجانب ……….. با میزان تحصیلات ………. در رشته ………… و ….. سال سابقه ی خدمت، در سال تحصیلی ……… با سمت آموزگار، در پایه اول دبستان دخترانه …..، مشغول به انجام وظیفه بودم. این آموزشگاه در شهرستان ……….. واقع گردیده است.
نکته ی دیگر، در خصوص وضعیت خانواده های دانشآموزان دبستان یاد شده می باشد که از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد، در وضعیت خوبی قرار نداشتند. بر این اساس، دانشآموزان کلاس اینجانب نیز با فراوانی 28 نفر، از این قاعده مستثنی نبوده و دارای وضعیت خانوادگی مشابه با دیگر دانشآموزان این آموزشگاه بودند. بدون شک، پایه اول دبستان، در شکل گیری شخصیت انسان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
حال چنانچه در این پایه، روش های مورد استفاده در تعلیم و تربیت دانشآموزان، برگرفته از آیات قرآنی و روایات اسلامی باشد، اثر بخشی آن در نوع گفتار و رفتار آنان، همواره پایدار و ماندگار است. گواه این ادعا نیز، فرمایش نورانی امیر مؤمنان، علی(ع) است که می فرماید: یادگیری علم و دانش در کودکی، همانند حکاکی بر روی سنگ است.[7]
اینجانب، در اوایل سال تحصیلی یاد شده، با مشاهدهی رفتار دانشآموزان کلاس خود در ساعات قرآن و پرداختن به گفتگوی صمیمی و دوستانه با آنان در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به درس قرآن و هم چنین مشورت و تبادل نظر با مربی پیش دبستانی دانشآموزان و حتی گفتگو با برخی از اولیای آنان، متوجه شدم که به جز تعداد اندکی از دانشآموزان کلاس، بیش تر آنان نسبت به درس قرآن و فعالیتهای مربوط به آن علاقهی چندانی از خود نشان نمی دهند! بر این اساس همواره این موضوع ذهن مرا به خود مشغول ساخته بود که چرا اغلب دانشآموزان کلاس، در هنگام پخش نوار و یا لوح فشرده ی قرآنی، با دقت به آن گوش نمی کنند؟ چرا بیشتر آنان، نسبت به درک معانی و حفظ سوره های کوتاه قرآن، بی تفاوتند؟ و چرا اکثر آنان، در پرداختن به دیگر فعالیت های قرآنی، علاقه ی چندانی از خود نشان نمی دهند؟ و به طور کلی، چرا فراوانی دانشآموزان علاقه مند به هر یک از فعالیتهای قرآنی در کلاس اینجانب، از مجموع انگشتان دست، تجاوز نمی کند؟! در واقع مسأله و سؤال اساسی این بود که، چگونه می توانم سطح علاقه مندی دانشآموزان خود را در پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول، به درس قرآن ارتقا بخشم؟ به عبارت روشن تر، با استفاده از چه روشهایی میتوانم میزان علاقه مندی آنان را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟
بنابراین، در تحقیق حاضر که از نوع پژوهش در عمل[8] بوده است. اقدام پژوه در پی آن بود تا با استفاده از روشهای معتبر علمی به جمع آوری داده ها و اطلاعات[9] لازم با هدف دستیابی به راه حلهای مورد نیاز برای حل مسأله پرداخته، تا پس از انتخاب و اعتباربخشی مناسب، به اجرای آن ها بپردازد. لازم به ذکر است که در این تحقیق، پژوهشگر علاوه بر استفاده از رهنمودهای ارزشمند صاحب نظران و اساتید فن و هم چنین مشارکت و نقادی همکاران گرامی، از نقطه نظرات دانشآموزان کلاس و حتی اولیای آنان نیز بهره مند گردیده است.
توصیف وضع موجود[10] یا شواهد 1، بخش مهمی از بیان مسأله است که به تبیین و توصیف وضع موجود از نظر محقق می پردازد که بیانگر وضع نامطلوبی است.[11]
از این رو، در اوایل سال تحصیلی 89-88 پژوهشگر ....... ضمن مشاهده نامحسوس رفتار و فعالیتهای قرآنی دانشآموزان کلاس و همچنین نظر سنجی کتبی و انجام مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و تبادل نظر با مربی پیش دبستانی سال گذشته شاگردان کلاس، متوجه عدم علاقه مندی بیش تر آنان به درس قرآن گردید که توصیف آن در قالب شاخص های کیفی وضع موجود آمده است.
در اوایل سال تحصیلی یاد شده، پس از مشاهده ی نامحسوس رفتار دانشآموزان کلاس و طرح پرسشهای گوناگون از آنان (گفتگوی صمیمی و پرسش نامه نظر سنجی) و هم چنین تبادل نظر با اولیای مربوطه و مربی پیشدبستانی سال گذشته شاگردان، متوجّه شدم که از مجموع 28 نفر از دانشآموزان کلاس، 3 نفر (71/10درصد) علاقه مند به حفظ سورههای کوتاه قرآن، 1 نفر (57/3 درصد) علاقه مند به درک معانی سورهها، 6 نفر (42/21درصد) علاقه مند به قرائت قرآن، 10 نفر (71/35درصد) علاقه مند به داستانهای قرآنی، 2 نفر (14/7درصد) علاقه مند به گوش دادن نوار قرآن و 6 نفر(42/21درصد) نیز غیرعلاقهمند به فعالیت های قرآنی بودند.
هدف[13] عبارت است از دور نمایی ذهنی از موقعیت مطلوبی که محقق در نظر دارد تا با فعالیتی که انجام میدهد، آن موقعیت را در عالم واقع پیدا کند.[14]
با توجه به تعریف یاد شده، هدف اصلی و اهداف اختصاصی این تحقیق، به شرح زیر بوده است
افزایش علاقه مندی دانشآموزان پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول به درس قرآن و فعالیتهای مربوط به آن
گردآوری داده ها و اطلاعات، مرحله ای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راه حل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش می کند.[15]
بر این اساس، اقدام پژوه به منظور دستیابی به راهحلهای مسأله، به جمع آوری دادهها و اطلاعات با استفاده از روشهای علمی پرداخته است که توضیح آن بدین شرح می باشد:
الف. مشاهده
مشاهده[16] یکی از مؤثرترین و کاربردیترین روشهای جمع آوری اطّلاعات از کلاس درس استبه عبارت دیگر، مشاهده عملی است که پژوهشگر در آن برای کشف علل بعضی از امور، از قوّه ی دید خود استفاده می کند.[17] از این رو، اقدام پژوه به لحاظ حضور در کلاس و ارتباط مستقیم با دانشآموزان و محیط پیرامون آنها، برخی از اطّلاعات خود را از طریق مشاهده به دست آورده است. به این صورت که گاهی از صفحه ی سفیدی، برای مشاهده استفاده کرده و نکات کلیدی را یادداشت می نمود.گاهی هم از فرم مشاهده استفاده می کرد. ملاکهای این فرم از قبل توسط اقدام پژوه با توجه به اهداف مورد نظر تنظیم گردیده بود و ایشان هنگام مشاهده ی نا محسوس رفتار دانشآموزان، موارد مورد نظر را نشانه گذاری می کرد.
نمونه موارد مورد نظردر فرم مشاهده: 1. در زنگ قرآن با نشاط است. 2. در همخوانی سورهها مشارکت دارد.
ب. پرسش نامه
پرسش نامه[18] یکی از ابزار های رایج پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. به همین منظور اقدام پژوه با توجه به نیاز و اهداف مورد نظر در این تحقیق، دو نوع پرسش نامه را تدوین نمود. نوع اول، پرسش نامه بسته پاسخ، ویژه دانشآموزان پایه اول بود که برای جذاب کردن آن از تصاویر برای پاسخگویی استفاده گردید.
نوع دوم، پرسش نامهی باز پاسخ بوده است که پاسخگویان میتوانستند به صورت تشریحی به پرسشهای ارایه شده پاسخ دهند، که این پرسش نامه برای 20 نفر از همکاران محترم و تمامی اولیای گرامی تهیه شده بود. نمونه پرسش، ویژه دانشآموزان: از خواندن قرآن لذّت میبری؟ نمونه پرسش، ویژه همکاران محترم و اولیای گرامی:
به عقیده ی شما با استفاده از چه روش هایی می توان میزان علاقه مندی دانشآموزان پایه اول دبستان را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش داد؟
ج. مصاحبه
مصاحبه[19] یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات است که امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک این ابزار می توان به ارزیابی عمیق تر درک ها، نگرش ها، علایق و آرزوهای مصاحبه شوندگان پرداخت.
از این رو، پژوهشگر ضمن مصاحبه با 20 نفر از همکاران حاضر در آموزشگاه و هم چنین اغلب اولیای دانشآموزان و حتی تمامی فراگیران کلاس، به جمعآوری داده ها و اطلاعات مورد نظر پرداخت و به منظور بهره مندی بیش تر از نظرات و جلوگیری از اتلاف وقت، از ضبط صوت نیز استفاده گردید.
سؤالات مطرح شده در مصاحبه عبارت بودند از:
د. بررسی پرونده های تحصیلی دانشآموزان
اقدام پژوه با استفاده از یادداشتها و نوشتههای مربی پیش دبستانی سال گذشته دانشآموزان کلاس، بررسی پوشه کار، کارنامهی تحصیلی و دفتر حضور و غیاب آنان، دادهها و اطّلاعات لازم را در خصوص میزان علاقهمندی دانشآموزان کلاس به درس قرآن و فعالیت های مربوط به قرآن جمع آوری نمود.
نمونه یادداشتهای مربی پیش دبستانی: 1. زهرا سر کلاس قرآن با دوستانش صحبت میکند. 2. مینا به همخوانی سورهها تمایلی نشان نمیدهد. 3. حدیثه در زنگ قرآن غیبتهای زیادی دارد.
بررسی پیشینه[20] و یافته های دیگران، معمولاً نقدی از دانش موجود درباره موضوع پژوهش است که اگر به درستی صورت گیرد به بیان مسئله کمک میکند و یافته های تحقیق را به پژوهش های قبلی متصل میسازد.
علاوه بر این، با بررسی پیشینه تحقیق می توان از روشهای مورد استفاده در تحقیقات قبلی آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آنها پی برد. تا از این طریق پژوهشگر نارساییهای احتمالی روشهای مشهود در پژوهشهای قبلی را منظور داشته و در تدوین و اجرای تحقیق خود آن را برطرف کند. (همان: 56) بر این اساس، اقدام پژوه، نتایج بررسی و مطالعات خود در خصوص پیشینه و یافته های دیگران را در دو بخش نظری و عملی ارایه نموده است.
ضرورت توجه انسان به قرآن و الهام گرفتن از آن در روش و منش زندگی چنان است که خود قرآن در این زمینه می فرماید: «هر چقدر امکان دارد، قرآن بخوانید.»[21]
[1]مطهری، مرتضی،فلسفه اخلاق، ص 33
[2] سوره ابراهیم، آیه 1
[3]حیدری ابهری، غلامرضا، خداشناسی قرآنی کودکان، ص 40
[4]مجموعه مقالات منتخب فرهنگيان بسيجي، ص 11
[5] Method
[6] Problem
[7] حیدری ابهری، غلامرضا، خداشناسی قرآنی کودکان، ص 40
[8] Action Research
[9] Data and Information
[10] Status Description
[11]سيف، دكترعلي اكبر، روان شناسي پرورشي، ص 95.
[12] سایت راه علم
[13] Aim
[14]سيف، دكترعلي اكبر، روان شناسي پرورشي، ص 89
[15] همان، ص 120
[16] Observation
[17] همان، ص 121
[18] Questionnaire
[19] Interview
[20] Background
[21] سوره مزمل، آیه 20
مبلغ قابل پرداخت 11,100 تومان
برچسب های مهم
وای فای خودتو ضد هک کن! در این مطلب قرار است به شما روش های ویژه و کارآمدی رو آموزش بدیم تا به وسیله ی آن امنیت حداکثری WI FI خود را تامین کنید. این روش ها کاملا عملی و تست شده هستن و برای راحتی شما به صورت ویدیو با زبان فارسی می باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه ... ...
فارسی ساز Watch Dogs 2 نسخه PS4 ... ...
پیش خرید فارسی ساز Watch Dogs ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟ آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟ آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
تاریخ اساطیری ایراننویسنده:ژاله آموزگار نسخه: الکترونیکی(pdf) مولف در این کتاب به زبانی ساده تاریخ اساطیری ایران را با تکیه بر متنهای کهن ایران به رشته تحریر کشیده است .وی نخست درباره واژه "اسطوره "و نحوه به وجود آمدن اساطیر و منافع اسطورهشناسی اشاره نموده، سپس منابع ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت جهاد درس 12 پیام های آسمان پایه نهمفرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 29 همراه با پاسخ فعالیت ها، سوالات متن و خودت را امتحان کن پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
پاورپوینت درس دهم تاریخ تحلیلی صدر اسلام یهودیان در تراز قرآن فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 24 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با استفاده از افکت ها ، ... ...
جزوه عالی و کامل تایپ شده تحلیل سازه 1 + فایل های همراه آماده برای دانلود است. مشخصات جزوه دانشگاه: اراک استاد: دکتر زکیان فایل های همراه: منبع، تمرین ها و جواب ها، امتحان پایانی، ویس و .... کیفیت: عالی دانلود نمونه ... ...
عنوان مبحث: سوالات نهاد تاریخ تحلیلی صدر اسلام مبحث نگاه تاریخی به دین مسیحیت همراه با پاسخ شامل: 6 جلسه تعداد صفحات: 10 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 20 ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
کتاب حل المسائل و پاسخنامه شیمی عمومی سیلبربرگ شامل 350 صفحه ... ...
کتاب "هنر و معماری اسلامی" نوشته رابرت هیلن برند، یک منبع معتبر و جامع برای درک عمیقتر از زیباییها و ظرافتهای هنری و معماری در فرهنگ اسلامی است. این اثر با تحلیل دقیق جزئیات و سبکهای مختلف، الهامبخش پژوهشگران و علاقهمندان به تاریخ هنر محسوب میشود. مطالعه ... ...
عنوان مبحث: سوالات نهاد مبحث بازخوانی وصیت امام خمینی همراه با پاسخ شامل: 3 جلسه تعداد صفحات: 5 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 19 به بالا فرمت: pdf ... ...
پاورپوینت درس هشتم تاریخ تحلیلی صدر اسلام جنگ افروزی مشرکان کارزار بدر و احد فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 32 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با استفاده ... ...
پاورپوینت درس نهم تاریخ تحلیلی صدر اسلام جنگ افروزی مشرکان؛ از احزاب تا ابلاغ برائت فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 33 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با ... ...
دانلود حل المسائل و پاسخنامه فیزیک پایه 1 هریس بنسون ترجمه: محمدرضا بهاری ویژه مهندسین رشته مکانیک ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره غافر و راز سرانگشتان درس 12 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش تعداد اسلاید: 26 پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: پاورپوینت الدرس السادس (آنّه ماري شيمِل، تَرجَمَةُ الْفِعْلِ الْمُضارِعِ 2) درس 6 عربی یازدهم ریاضی و تجربیفرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 32 پوشش کامل درس به همراه معنای متن، پاسخ فعالیت ها و تمرینات پاورپوینت قابل ویرایش با محیط ... ...
جلد دوم کتاب حکمت (Human Health Guide) که با عنوان: «راهنمای سلامت انسان» میباشد نوشته هری بی جوزف ترجمه فارسی پی دی اف کتاب «راهنمای سلامت انسان» (Human Health Guide) نوشتهی هری بی. جوزف (Harry B. Joseph) راهکاری جامع و عملی برای بهبود سلامتی جسمی و روحی ارائه ... ...
پاورپوینت درس پنجم تاریخ تحلیلی صدر اسلام از هجرت مسلمانان به حبشه تا هجرت به یثرب فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 27 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با ... ...
دانلود جزوه خلاصه [انسان شناسی فرهنگی] - دانیل بیتس، فرد بلاگ - محسن ثلاثی- پیام نور -با دو فرمت word و pdf انسانشناسی فرهنگی گاها مردمشناسی اجتماعی هم نامیده میشود کارش مطالعه عمیق فرهنگ و جامعه انسانی است. در انسانشناسی فرهنگی، تفاوت ها و شباهت های اجتماعی و فرهنگی ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 34 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: چو قران بخوانند ، دیگر خموش به آیات قران فرا دار گوش وَ اِذا قُــرِاءَ القُـــــران ،فَاستَمِعــوا لَه وَ اَنصتـوُا لَعَلَّکُم تُرحَموُن قران ... ...
با این راهنمای جامع، به دنیای شگفتانگیز تعمیر نور و چراغ معابر قدم بگذارید، با انواع مختلف چراغها، اصول عیبیابی و تعمیر آنها آشنا شوید و با به کارگیری دانش و مهارت خود، به روشنایی بخشیدن به شهرها و ارتقای ایمنی عبور و مرور کمک کنید! نور و چراغ معابر، نقش حیاتی در ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت تضاد و اختلاف نظرهای خود را چگونه مدیریت کنیم تفکر و سبک زندگی پایه هفتم فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 29 قسمتی از متن: اختلاف بین افراد، بخشی از زندگی است. افراد معمولاً درباره موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف سلیقه ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یامحبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا