تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

ما ارزش خدمات کار خود را بر یک اصول نه گانه می دانیم رشد علمی و فرهنگی، مشتری محوری، شفافیت، احترام، گسترش دانش، صرفه جویی در زمان، توجه و تعهد نسبت به محصولات علمی ارائه شده به شما دوستان می دانیم. «ارتباط با کارشناس فایل ها : آقای سینا طاهری» 09904652258 کانال های تلگرام ما https://telegram.me/Rahe_Elm


چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم تر است؟


چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم تر است؟

چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم تر است؟

پرسش مهر مدارس 97 با موضوع چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم­تر است؟

پرسش مهر 19

تعداد صفحات : 28 صفحه

قیمت :7000 تومان

فرمت فایل : ورد و پی دی اف (قابل ویرایش)

 


باسمه تعالي

جمهوری اسلامی ایران

آموزش و پرورش استان ....

اداره آموزش و پرورش شهرستان ....

 

پرسش مهر 97-98:

چه مهارت‌هایی برای زندگی‌ مهم­تر است؟

نام و نام خانوادگي مولف اول/مجری اصلي:

پست سازمانی:

رشته تحصیلی:

آخرین مدرک تحصیلی:

دوره تحصیلی:‌

سمت فعلی:

شماره پرسنلی:

 

 

تقدیم به کسانی که لحظات ناب باور بودن، لذت و غرور دانستن، جسارت خواستن، عظمت رسیدن و تمام تجربه های یکتا و زیبای زندگیم، مدیون حضور آنهاست

تقدیم به خانواده ام

 

تشکر و قدرداني:

از همکاران عزیزم بسیار سپاسگذارم چرا که بدون راهنماییهای ایشان تامین این پژوهش بسیار مشکل می نمود.سپاسگزارم از آنها به دلیل یاریها و راهنماییهای بی چشمداشتشان که بسیاری از سختیها را برایم آسانتر نمودند.

 

چکیده

از میان مهارت‌هایی که باید در اولویت آموزش در مدارس باشد، مهارت زندگی را می‌توان مهم‌ترین آن ارزیابی کرد. بیش از یک دهه است که پژوهش‌های آموزشی در آموزش و پرورش به سمت مهارت‌های زندگی پیش می‌رود. برخی ویژگی‌ها که به آن جان‌مایه‌های شهروندی امروزی گفته می‌شود، باید در روند آموزش مورد توجه قرار گیرد تا در فرد نهادینه شود و در آینده با مردم جامعه ارتباط سالم و درستی

ادامه چکیده در فایل اصلی

کلمات کلیدی: مهارت­های زندگی، آموزش مهارت

 

فهرست

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت موضوع

پیشینه موضوع

مباحث پیرامون موضوع

ادبیات موضوع

بحث روایتی

راهکارها

پیشنهادات

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

 

مقدمه

مهارت‌هاي زندگي، مجموعه‌اي از تکنيک‌ها، اصول و قواعدي است که زمينه تعامل و سازگاري انسان‌ها را با محيط و اطرافيان فراهم مي‌سازد. با مجهز شدن به اين مهارت‌ها مي‌توان در برابر مشکلات پيرامون برخوردي منطقي و کارساز داشت. فرد با کمک اين مهارت‌ها، دانش و نگرش‌هاي خود را به توانايي واقعي بدل مي‌سازد و از نيروهاي نهفته خويش در جهت شادابي و بهبود وضعيت بهره مي‌گيرد. او مي‌آموزد که در شرايط ويژه، بازخوردهاي مناسب از خويش نشان دهد و در معرض آسيب‌ها و کاستي‌ها قرار نگيرد. مهارت‌ها شامل صفات خاص، خصوصيات شخصي و استعدادهاي بالقوه هستند که با تمرين و مهارت در وجود وي به رشد و شکوفايي نزديک مي‌شوند. انسان با سرمايه وجودي خويش مي‌تواند احساسات و افکار و هيجان‌ها و ادراکاتش را تجزيه و تحليل کند و بهترين گزينه را براي ادامه مسير زندگي برگزيند. آدمي براي قرار گرفتن در اين مسير موفقيت‌آميز بايد در اصلاح رابطه خود با خدا، خود و ديگران گام بردارد و با استفاده از اصول و آموزه‌هاي ديني و علمي به اهداف متعالي نزديک شود.[1]

خلاء نظام مهارت­آموزی اثر بخش و کارا یکی از چالش­های مهم نظام آموزشی کشور در همه سطوح از مدرسه تا آموزش عالی کشور است. در حالی که فرزندان ما باید از دوران ابتدایی با کارآفرینی، تولید و اشتغال و امور تجاری آشنا شوند و با توجه به ضرورت‌ها و زمینه‌های منطقه‌ای خود نسبت به بازار کار آینده و مشاغل مورد نیاز در سطوح مختلف آشنایی پیدا کنند؛ نظامی کارآمد و پاسخگو برای این نیاز مهم کشور وجود ندارد...

ادامه مقدمه در فایل اصلی

مهارت لازمه و مقدمه اشتغال است، بدیهی است که مهارتی که منجر به اشتغال اثربخش و مفید برای جامعه و فرد نشود، مهارتی کم ارزش است. مطابق چشم­انداز 20 ساله کشور نظام آموزش رسمی کشور وظیفه دارد در یک دوره دوازده ساله افرادی با حداقل یک مهارت برای اشتغال مؤثر تربیت کند....

 

 

بیان مسئله

در آموزش مهارت­های زندگی، هدف اصلی تغییر رفتار مخرب به سازنده است. این مهارت­ها باید از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و سربازی و دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع، مداوم آموزش و بازآموزی انجام بگیرد اما متاسفانه هم به دلیل ناآگاهی والدین از اصول فرزندپروری و هم اهمیت ندادن به این جنبه بسیار مهم آموزشی از سنین پیش از دبستان، این مهارت­ها از کودکی در وجود کودکان نهادینه نمی­شود و امکان یادگیری آسان آنها در کودکی از بین می­رود.

در آموزش و پرورش متاسفانه بیشترین تمرکز بر قسمت آموزش و کسب مهارت­های ابزاری و شناختی (سواد) است تا ابعاد دیگر پرورش روانی و اجتماعی مثل آموزش مهارت­های زندگی با افزایش دانش تئوری و نیز انجام تکراری و مداوم یک عمل، مهارت و تسلط ما در آن زمینه روز به روز در بیشتر موارد بهینه و مطلوب می­شود (مصداق کار نیکوکردن از پرکردن) است. به بیان دیگر، مهارت­های زندگی شبیه جعبه ابزار با ابزارهای مختلف مثل انبردست، آچار و... هستند.

ادامه بیان مسئله در فایل اصلی

 

 

اهمیت موضوع

سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور خیلی اندک و در حدود 10 درصد است. این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور بین 15 تا 25 درصد است. از این رو می­توان گفت آموزش و پرورش ما با یکسری چالش­های اساسی روبرو است اما این چالش­ها نباید مانعی در مسیر کارآمدی این نهاد باشد.

در حال حاضر آموزش و پرورش نقش اندکی را در آموزش مهارت­های اساسی زندگی به افراد ایفا می­کند. این در حالی است که شرایط زندگی امروز دانش­آموزان ایجاب می­کند بسیاری از مهارت­ها به آنان آموخته شود. برای این منظور باید محتوای کتب درسی ...

ادامه اهمیت موضوع در فایل اصلی

 

 

 

پیشینه موضوع

آموزش مهارت­های زندگی در سال ١٩٧٩ و با اقدامات آقای دکتر گیلبرت بوتوین[2] آغاز شد. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارت­های زندگی برای دانش­آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می­داد که چگونه با استفاده از مهارت­های رفتار جرأت­مندانه، تصمیم­گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود. مطالعات بعدی نشان داده آموزش مهارت­های زندگی در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می­شود که همه مهارت­ها به فرد آموخته شود. پژوهش­ها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است.

مرور مطالعات انجام شده نشان می­دهد که برنامه­های پیشگیری مبتنی بر آموزش مهارت­های زندگی، بسیار مؤثرتر از گرایش­های سنتی است. مثلاً پری و کلدر (١٩٩٢) دریافتند که گرایش­های جامع در پیشگیری از سوءمصرف مواد شامل آموزش مهارت­های زندگی برای ارتقای توانایی­های اجتماعی در به تعویق انداختن شروع مصرف الکل و ماری جوانا بسیار مؤثرتر...

ادامه پیشینه موضوع در فایل اصلی

 

 

 

 

 

 

 

مباحث پیرامون موضوع

یکی از چالش‏های اصلی نظام مهارت­آموزی در آموزش و پرورش، نگرش به دوره دیپلم به عنوان مقدمه ورود به دانشگاه است. این نگرش زاییده دو عامل است:

عامل اول: افراد با مدرک دیپلم فاقد مهارت و توانمندی متناسب با نیاز جامعه هستند.

عامل دوم: نگرش ناصحیح به موضوع اشتغال و جستجوی کلید اشتغال موفق در ورود به دانشگاه است.

در نظام آموزش عالی کشور، مبنای ایجاد یا توسعه رشته بر مبنای تعداد اعضای هیأت علمی، فضای فیزیکی و تجهیزات هر دانشگاه است. در شرایطی کنونی و تنگناهای مالی آموزش و پرورش نیز شاخص اصلی برای ایجاد رشته و توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش امکان ایجاد کارگاه‌های تخصصی و تجهیزات و فضای مناسب در رشته‌های کم هزینه است. در مجموع در توسعه رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها، نیاز کشور به مشاغل و مهارت‌های مختلف تقریباً نادیده گرفته می‌شود یا در اولویت‌های مراتب پایین قرار دارد. بسیاری از مشاغل می‌توانند افراد را با گذراندن یک دوره مهارتی یکساله و حتی کمتر از آن بکار گیرند، لکن به‌دلیل نبود نظام هدایت تحصیلی یا هدایت مهارت­آموزی افراد بدون توجه به نیاز کشور جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی و به‌دلیل تنگناهای مختلف به مشاغل کاذب و نامتناسب با استعداد، رشته تحصیلی و مهارت کسب شده اشتغال می‌یابند...

ادامه مباحث پیرامون موضوع در فایل اصلی

 

 

 

 

 

ادبیات موضوع

تعریف مهارت­های زندگی

مهارت‌های زندگی[3] توانایی‌هایی هستند که با تمرین مداوم پرورش می‌یابند و شخص را برای روبه‌رو شدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت مهارت­های زندگی را چنین تعریف نموده است: توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش­ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید.

در تعریف دیگر می‌توان مهارت‌های زندگی را مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و گروهی دانست که افراد برای زیستن در هزاره جدید به آن نیازمند می‌باشند. همزمان با یادگیری تسلط و استقرار، در این مهارت‌ها فرد علاوه بر رسیدن به آرامش و تعادل در زندگی فردی و اجتماعی به ایفای نقش در زندگی خود می‌پردازد.

به طور کلی مهارت­های زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌گردند. مهارت­های زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب‌های روانی – اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است. به طور کلی مهارت­های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان سلامت روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی – اجتماعی است. این مهارت­ها به افراد کمک می‌کنند تا مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی – اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند.

مدل­های آموزش مهارت­های زندگی

در حال حاضر دو شیوه برای آموزش مهارت‌های زندگی وجود دارد که عبارتند از:

  • مدل ده­گانه
  • مدل H-4

مدل ده­گانه

این سازمان، مهارت­های زندگی را به شکل زیر فهرست و دسته­بندی می‌کند:

  • تصمیم­گیری و حل مسئله
  • تفکر خلاقانه و تفکر نقادانه
  • مهارت ارتباطی و مهارت مدیریت رابطه
  • خودآگاهی و همدلی
  • مدیریت احساسات و هیجانات و مدیریت استرس

البته همین مدل و المان‌های آن (و گاه المان‌های مشابه) در قالب مهارت­های ده­گانه زندگی و گاه مهارت­های دوازده­گانه زندگی هم معرفی و مطرح می‌شوند:

اما با توجه به اینکه بسیاری از گزارش‌های سازمان‌های معتبر بین‌المللی با تکیه بر تقسیم‌بندی فوق تنظیم و ارائه می‌شوند، ما هم همان شکل اصلی و اولیه‌ی سازمان بهداشت جهانی (شکل پنج قسمتی) را مورد توجه قرار می‌دهیم.

ادامه ادبیات موضوع در فایل اصلی

 

مدل H-4

در ایالات متحده H-4، سازمانی مربوط به امور جوانان است که بنیاد ملی غذا و کشاورزی و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)آن را اداره می‌کنند، و رسالت آن «به کارگیری جوانان به منظور رسیدن به نهایت استعداد آنان و همچنین پیشبرد حوزۀ توسعۀ جوانان است.» نام H-4نمایانگر چهار حوزۀ توسعه فردی مورد توجه این سازمان است: سر، قلب، دست‌ها و سلامت. این

....

... شعار H-4 «بهترین را ساختن» است در حالیکه آرم آنها «آموزش از طریق عمل کردن» است (که گاهی به صورت: یادگرفتن چگونه انجام دادن از طریق به انجام رساندن) نوشته می‌شود.[4]

تعریف مهارت­های ده گانه زندگی:

خودآگاهی:

خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته­ها، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهی به فرد کمک می­کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است.

همدلی:

همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می­کند تا بتوانند انسان­های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می­بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت­کننده و پذیرنده، نسبت به انسان­های دیگر منجر می­شود.

ارتباط مؤثر:

این توانایی به فرد کمک می­کند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته­ها، نیازها و هیجان­های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.

 

 

بحث روایتی

مهارت­های ده گانه زندگی از دیدگاه اسلام و قرآن

به دلیل اهمیت و نقش مهارت­های زندگی، بررسی آن از دیدگاه­های مختلفی مطرح می­شود که با در نظر گرفتن باورها و اعتقادات مذهبی مردم مسلمان، در این بحث به توصیف آن از منظر اسلام پرداخته می­شود.

یکی از دغدغه­های دین، سعادت و رضایتمندی از زندگی است و یکی از رسالت­های آن آموزش مهارت­های زندگی کردن به پیروان خویش است. متأسفانه این بخش از آموزه­های دینى کمتر مورد توجه واقع شده و یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته­اند. هدف رفتار صحیح بر اساس آموزش­های قرآن و حدیث است تا زندگی اهل ایمان را نشاط و شادمانی بخشد، و نگاهی نو در این زمینه بگشاید.

خدای بزرگ و مهربان همدم و مونسی از جنس خودمان برایمان قرار داد تا با او به آرامشی در ابعاد مختلف زندگی برسیم پس اگر می­خواهیم به آرامش پایدار برسیم عاقلانه است که به علم خداوند اعتماد و اطمینان کنیم و در سایه فرمان و دستورات الهی که خالق همه هستی و آرام­بخش همه دل­های آشفته و پریشان است به آرامش و سعادت دست یابیم پس راه­های رسیدن به آرامش را در کلام الهی جستجو و سپس آن راه­ها را می­پیماییم.

سخنان خداوند گواهی بر این آگاهی است تا واقف شویم و بدانیم که مشکلات برای آزمایش و امتحان است پس در پاسخ صحیح به آن بکوشیم (انعام، ۳۳).

خدای مهربان آرامش و آسایش انسان را در کانون گرم خانواده قرار داده است پس آن را در مکان­های دیگر نجویید (اعراف، ۱۸۹)

فقط کافیست مهارت­های زندگی را از آیات قرآنی برگرفته و در تمام ابعاد زندگی خویش بکار بندیم.

برخی از مهمترین جايگاه مهارت­هاي زندگي در اسلام به شرح ذیل مطرح شده است:

  • آگاهی از جامعیت و واقع نگری اسلام و ظرفیت تامین نیازهای انسانی، تا دیدگاه صحیح و حقیقی به اسلام گسترش بیشتری یافته و تاثیر دین در زندگی روشن­تر گردد.
  • مطرح شدن دیدگاه اسلام درباره­ی مهارت­های زندگی و در نظر گرفتن رویکردهای عالمانه به منظور تدوین نمودن معیارها و ضوابط مطمئنی در زمینه­های مورد بحث.
  • اندیشه­ورزی نقادانه بر پاره­ای از مباحث مهارت­های زندگی که با رویکردی اومانیستی و یا سکولاریستی آمیخته شده و از دیدگاه­های اسلامی بی­بهره است مانند مبانی و منابع ارزش شناسی، معیارها و شیوه­های درک و تفکیک ارزش­ها از ضد ارزش­ها و غیره.
  • توصیف مواردی که وجود ارتباط معنادار ما بین مولفه­های مهارت­های زندگی را مشخص می­کند تا درک بهتر و عمیق­تری از آن بدست آید، مانند رابطه­ی انسان با خداوند و تأثیر آن بر رابطه­ی او با مردم.

 

 

آموزش مهارت­های زندگی از نگاه نهج البلاغه

امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه، بهترین و کاملترین مهارت­های زندگی را به مخاطبان خود آموزش می­دهد. از نظر ایشان ندانستن ارزش خویش و نداشتن مهارت خودآگاهی، زمینه­ی نابودی شخص را فراهم می­کند و با اتخاذ تصمیمات مناسب و خلاقانه، آینده خود را تضمین کرد و از هر اشتباه و لغزش به دور بود.

خودآگاهی در حقیقت توانایی شناخت خود و آگاهی از ویژگی­ها، نقاط ضعف و قوت، تمایلات، ترس‏ها و انزجارهای‏ خویش است.

رشد خودآگاهی به فرد کمک می‏کند تا دریابد، تحت‏ استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط و شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین‏فردی موثر و هم‏دلانه است. خودشناسی پیش نیاز روابط موثر اجتماعی و بین فردی است و در ایجاد همدلی و هم­حسی با دیگران نقش مهمی دارد.

اکثر مکاتب و روش­های مشاوره­ای و روان درمانی در روان­شناسی و حتی پیش از آنها در مکاتب الهی و به ویژه اسلام و آموزه­های دینی و احادیث و روایات ائمه­ی اطهار (ع) افراد را به تدبر در خویشتن فراخوانده اند[5]. امام صادق (ع) در این باره می­فرماید: «شناخت خویشتن، سودمندترین دانش­ها است».

مهارت خودآگاهی یکی از اساسی­ترین مهارت­های زندگی است. در نهج البلاغه و سخنان گهربار مولا علی (ع)، به کرات نسبت به فراگیری و ارزش والای این مهارت در زندگی اشاره شده است. امام علی (ع) در حکمت 149 درباره­ی ضرورت خودآگاهی و خودشناسی چنین می­فرماید: «کسی که ارزش خود نشناخت جان خود را باخت»[6].

امام (ع) در حکمت فوق که بی­شک یکی از پربارترین سخنان است به وضوح به ارزش والای خودآگاهی اشاره و فراخوانده است.

ایشان، عدم آگاهی و شناخت از خویشتن را با نابودی شخص برابر دانسته است. امام (ع) در فراز دیگری از سخنانش، به همین ضرورت اشاره می­کند: «دانا کسی است که ارزش خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که اررزش و قدر خویش را نداند»[7].

توانایی تصمیم­گیری درست، به فرد کمک می‏کند تا به‏ نحو موثرتری در مورد مسایل زندگی تصمیم‏گیری کند. اگر اشخاص بتوانند در مورد اعمال خود، فعالانه تصمیم بگیرند، و جوانب متفاوت انتخاب‏ها را بررسی، و پیامد هر انتخاب را ارزیابی‏ کنند، مسلما در سطوح بالاتر سلامت روانی قرار خواهند گرفت. «تصمیم­گیری­های غیرمنطقی و نادرست باعث اضطراب و افسردگی می­شود و تصمیم­گیری عاقلانه آینده­ای روشن را پیش روی فرد می­گذارد و اطمینان و آرامش ویژه­ای را به زندگی فرد می­بخشد»[8].

معلم انسان­ساز ما، چنین به تدریس مهارت تصمیم­گیری می­پردازد: برای قدم گذاشتن در مسیر صحیح زندگی و انتخاب راه درست از نادرست، ابتدا باید تمامی جوانب کار را سنجید و از تصمیم­های گذشتگان و پیامدهای آن­ها عبرت گرفت و به آن­ها نظر افکند تا بهترین راه را انتخاب کرد و بهترین تصمیم را گرفت. وی اندیشیدن قبل از هر تصمیم و اراده­ای را بهترین راه مصون ماندن از اشتباهات جبران­ناپذیر می­داند.

«هرکس باید از کار خویش بهره گیرد، و انسان بینا کسی است که به درستی شنید و اندیشه کرد، پس به درستی نگریست و آگاه شد، و از عبرت­ها پند گرفت، سپس راه روشنی را پیمود، و از افتادن در پرتگاه­ها و گم شدن در کوره راه­ها، دوری کرد، و کوشید تا عدالت را پاس دارد و برای گمراهان جای اعتراض باقی نگذارد، که در حق سخت­گیری کند، یا در سخن حق تحریف روا دارد، یا در گفتن سخن راست بترسد».[9]

کتاب نهج البلاغه، نه تنها حاوی مهارت­های اساسی مورد نیاز زندگی است بلکه با تامل و تدبر در آن می­توان به هزاران هزار مهارت ارزشمند دیگر در زندگی دست یافت که انسان را به کمال مطلوب خویش در زندگی می­رساند و او را در مقابل هر مشکل و تنش و ناملایمات زندگی مقاوم می­سازد.

راهکارها

نقش آموزش و پرورش در مهارت افزایی

آموزش و پرورش باید همواره برای دانش­آموزان و خانواده­های آنان جلسات مشاوره تحصیلی برگزار کند و آنان را در خصوص اهمیت مهارت­آموزی آگاه کند...

 

محتوا و روش­های آموزشی در مدارس

روش و محتوای آموزشی در مدارس ما هم اکنون به شدت نیازمند تغییر است. بی تردید سرعت تحولات علمی در دنیای امروز، تغییر متناسب ابزارهای آموزشی را می­طلبد.

کتب درسی باید مهارت محور شوند و اطلاعات عمیق­تری را در اختیار دانش­آموزان قرار دهند. باید روند تالیف کتاب­ها تغییر کند و مولفان در تالیف ...

محتوا و روش­های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس برای چندین دهه قبل است و به درد زندگی امروز و فردای دانش­آموزان نمی­خورد....

پیروی از روش­های گذشته در زمینه آموزش و پرورش، نتیجه­ای جز رکود علمی نخواهد داشت و با ادامه این راه به لحاظ علمی، وضعیتی بهتر از اکنون نخواهیم داشت.

برای پیشرفت علمی و پرورش نسلی کارآمد، چاره­ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوا و روش­های آموزشی مدارس نداریم. اگر این موارد را به روز کنیم می­توانیم به آینده امیدوار باشیم...

سیستم آموزشی و ضرورت افزایش مهارت

سیستم آموزشی نباید روی حفظ کردن و نمره و معدل متمرکز شود، بلکه باید بر مهارت افزایی و پرورش استعداد دانش­آموزان مستعد تمرکز کند. باید درون­مایه­های آموزشی تغییر کند و این درون­مایه­ها طوری تنظیم شود که بر اساس آن یادگیری و فهم دانش­آموزان از مطالب درسی در اولویت قرار گیرد.

سیستم آموزشی باید به سمتی حرکت کند که درک علمی دانش­آموزان را بالا برد و از آموختن طوطی­وار و حفظ کردن مسایل توسط دانش­آموز عبور کند. برای این منظور محتوای کتاب­های درسی و شیوه­های آموزشی معلمان در مدارس باید معطوف به بالا بردن قدرت تحلیل، ارزشیابی و درک و فهم دانش­آموزان شود.

متاسفانه در سیستم آموزشی ایران به سطوح بالای یادگیری توجه نمی­شود...

نسل امروز بی­شک آینده­ساز فردای کشور است. دانش سیال امروز، توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان اما نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است...

پیشنهادات

مهارت­آموزی مقوله­ای است که همواره مورد توجه نظام­های آموزشی پیشرفته قرار دارد؛ چرا که تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش­آموزان نمی­تواند آنان را برای زندگی آینده مهیا سازد. از این رو، برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه­های افزایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود که در ادامه چند راهکار را پیشنهاد می­کنیم.

  • تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی به نگاهی مبتنی بر افزایش درک و مهارت دانش­آموزان، شاید یکی از مهم­ترین گام­ها در این مسیر باشد.
  • روزآمدی و تحول در روش­های آموزشی و محتوای کتاب­های درسی از شروط مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان است ...

 

 

نتیجه گیری

در مجموع به نظر می‌رسد مهمترین خلاء مهارت­آموزی کشور و مانع اصلی نهادینه نشدن آن، نبود نظام مهارت و عدم ارتباط نظام­مند میان «نیاز کشور به مهارت­ها و تخصص­های مختلف» با «نظام تربیت نیروی انسانی» است. برای دستیابی به نظام مهارت‌آموزی در کشور نیاز است با ایجاد ارتباط ساختاری و شفاف‌سازی فرایندهای ارتباطی میان....

 

 

منابع و ماخذ

  1. جعفری تبریزی...
  2. جعفری تبریزی، محمدتقی، نهج البلاغه، تهران....
  3. ...
  4. ...
  5. ...
  6. ....

 

 

 

 

 

 

[1] مسعود، شکوهی، آشنایی با مهارتهای زندگی از دیدگاه اسلام

[2]GilbertBotvin

[3]Life Skills

[4] نعیم، مهدی، اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری زناشویی و کاهش خشونت خانگی علیه زنان، ص 32

[5] خنیفر، پورحسینی، ص 101

[6] نهج البلاغه، حکمت 149، ص 389

[7] نهج البلاغه، خطبه 10 بند 6، ص 55

[8] خنیفر، پورحسینی، ص 104

[9] نهج البلاغه، خطبه 153 بند 4 و 5، ص 282


مبلغ قابل پرداخت 19,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

 به نام خدا  ست جدید کردی و آذری ۶.۸(جمیل بایرامی) برای سیستم  عامل اندروید و ویندوز منتشر شد  پر ریتم و ساز ترین و پر قدرت ترین  ست موجود در این سبک  کیفیت تظمینی (برگشت وجه )در صورت نارضایتی دارای آکورد متغیر  مناسب برای مجالس و رقص های دسته ای  (برای ارگ ۲۰۲۰ تا ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

حجم فایل : 442.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 10 بنام خدا تاریخ ایران وجهان 2 اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار اوضاع اجتماعی:جمعیت ایران – 5 تا 6 میلیون نفر – 12- 40 درصد ایلات- 40 درصد روستانشینان- 20 درصد شهر نشین – شهر های مهم – گروه ها ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

کارت ویزیت تعویض روغن

کارت ویزیت تعویض روغن

طرح بسیار شیک، متفاوت و جذاب کارت ویزیت تعویض روغن و اتوسرویسفرمت PSD آماده چاپ ... ...

پاسخنامه کتاب Elementary Steps to Understanding

پاسخنامه کتاب Elementary Steps to Understanding

کتاب‌های Steps to Understanding یکی از مهمترین و پرکاربردترین منابعی است که از سال‌های دور توسط زبان‌آموزان برای تقویت مهارت خواندن، شنیداری و واژگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مجموعه شامل 4 سطح است که در یک کتاب قرار گرفته است.   تمامی درس‌های این مجموعه به صورت ... ...

سازهای خوداجرای کردی ترکی بسیار زیبا کاملل

با عرض سلام . این مجموعه یکی از بهترین مجموعه ها ساز های خود اجرا میباشد که بیش از 100 عدد ساز خود اجرا در داخل ان قرار گرفته است . دوستان این مجموعه ساز ها همه سبک ها توش هست نیاز به توضیح اضافه نیس. ...

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کشور لهستان در 46 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کشور لهستان در 46 اسلاید

لِهِستان یا لَهِستان (به لهستانی: Polska به فرانسه، Pologne) با نام رسمی جمهوری لهستان (به لهستانی: Rzeczpospolita Polska) کشوری است در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از جنوب شرقی با اوکراین، از شرق با بلاروس، از شمال شرقی با ... ...

دانلود اسلایدهای تدریس درس ساختار کامپیوتر دکتر موحدین دانشگاه شریف

دانلود اسلایدهای تدریس درس ساختار کامپیوتر دکتر موحدین دانشگاه شریف پسوند فایل ها: pdf پی دی اف، پاورپوینت ppt(x)   ...

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF Step-by-step instructions show how to use the Guide to Nursing Diagnoses and Guide to Planning Care sections to create a ... ...

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23)

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23)

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx آماده و قابل ارایه می باشد. این پاورپوینت آموزشی شامل : دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد دارای طراحی زیبا و کاربر پسند انتخاب رنگ مناسب بک گرند ومتن برای ... ...

فارسی ششم

فارسی ششم

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب فارسی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز های شما را برای امتحان از کتاب در طول سال تامین کند. این آزمون ها به دو صورت word و pdf هستند تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ها اعمال نمایید. ... ...

دریافت فایل : فارسی ششم
مطالعات اجتماعی ششم

مطالعات اجتماعی ششم

در داخل این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز شما را برای امتحان در طول سال تامین کند. این امتحان ها به دو صورت word و pdf هستند تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ایجاد نمایید. ... ...

دریافت فایل : مطالعات اجتماعی ششم
دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt این بسته شامل: 1- خلاصه کامل کتاب 84 صفحه به صورت pdf 2- هدیه ویژه: فصل اول و دوم و سوم به صورت پاورپاینت فصل اول: روانشناسی رشد کوذک 55 صفحهفصل دوم: مبانی ریستی و محیطی 66 صفحهفص سوم: رشد پیش از تولد،تولد،و نوزاد، ... ...

ریاضی ششم ابتدایی

ریاضی ششم ابتدایی

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب ریاضی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز شما را به آزمون در طول سالتحصیلی تامین کند و قابل استفاده توسط معلمان و اولیا است. این آزمون ها به دو صورت word و pdf هستند تا در صورت تمایل بتوانید تغییرات دلخواه را در آن ... ...

دریافت فایل : ریاضی ششم ابتدایی
پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3))

پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3))

پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3)) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 18 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. این پاورپوینت آموزشی شامل : دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد دارای طراحی زیبا و کاربر پسند انتخاب رنگ مناسب بک گرند ... ...

Physics of the impossible

Physics of the impossible

Physics of the impossible A fascinating exploration of the science of the impossible—from death rays and force fields to invisibility cloaks—revealing to what extent such technologies might be achievable decades or millennia into the future. One hundred years ago, ... ...

دریافت فایل : Physics of the impossible
Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution The Balkans, in particular the turbulent ex-Yugoslav territory, have been among the most important world regions in Noam Chomsky’s political reflections and activism over the past couple of decades. Through his articles, public ... ...

علوم ششم ابتدایی

علوم ششم ابتدایی

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب علوم ششم ابتدایی قرار داده شده است تا بتواند نیازهای شما را برای آزمون از کتاب علوم در طول سالتحصیلی تامین نماید. این آزمون ها به دو صورت word و pdf قرار داده شده است تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن اعمال ... ...

دریافت فایل : علوم ششم ابتدایی
آموزش جی ین تای چی چوان سبک یانگ

آموزش جی ین تای چی چوان سبک یانگ

 آموزش فرم 42 گام جی ین تای چی چوان سبک یانگ ( شمشیر باریک )،که بصورت کامل برای علاقمندان به هنر تای چی تدارک دیده شده است.   _Chen Sitan_Yang_style_42_form_Tai_Chi_Sword_tutorial زبان اصلی نسخه دانلودی محصول   برای هنرجویانی که می خواهند در مسابقات ووشو شرکت ... ...

سوالات ریاضی همراه با پاسخ آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه

توضیحات: دانلودفایل PDF سوالات ریاضی همراه با پاسخ آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه تیرماه 401 سال تحصیلی: 1402 سوالات ریاضی کل کشور تعداد صفحات : 42 فایل باسایت  فورکیا ...

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2 تالیف آتناسیوس پاپولیس  - یو اس پیلای برگردان نجمه رحیمی شاندیز به تعداد 248 صفحه pdf   معنی احتمال قضایای احتمال آزمایشات تکرار شده مفهوم متغیر تصادفی توابع متغیر تصادفی دو متغیر تصادفی دنباله ...

فایل لایه باز طرح هاسکی(فایل کورلی

فایل لایه باز طرح هاسکی(فایل کورلی

فایل وکتور لایه باز طرح هاسکی قابل ویرایش و تغییر سایز فرمت فایل : Cdr,Ai,Eps,Png,Pdf ... ...

زندگی خود را بیافرینید.pdf

زندگی خود را بیافرینید.pdf

زندگی خود را بیافرینید.pdf ... ...

دانلود فایل اکسل افزایش حقوق کارگری سال 1403

فایل اکسل افزایش حقوق کارگری در سال 1403 بر اساس اعلام وزارت کار به تفکیک حداقلی بگیر و سایر سطوح در این فایل اکسل فقط افزایش حقوق محاسبه شده است و بر اساس تغییر حقوق پایه قابل تغییر می باشد  بیمه و مالیات لحاظ نشده است ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پرفروش ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • اقدام پژوهی با موضوع چگونه مانع افت درسی دانش آموزانم در درس عربی شدم
  • اقدام پژوهی با موضوع چگونه كلاس تاريخ را با نشاط و جذاب کردم
  • اقدام پژوهی با موضوع چگونه ساعت تاريخ را براي خود و دانش‌آموزانم لذت بخش ساختم
  • اقدام پژوهی با موضوع چگونه می توانم یادگیری نماز را در دانش آموزانم تثبیت کنم
  • اقدام پژوهی با موضوع چگونه در درس انشا ء دوره راهنمایی تحول ایجاد کردم

دفتر مرکزی تهران - خیابان سبلان شمالی - خیابان شهید داود آبادی - کوچه شهید مقیمی - پلاک 114 - واحد

از اینکه ما را انتخاب کرده اید خوشحالم