کاملترین پرسش مهر 96 در قالب فایل ورد با 28 صفحه از راهکارها تا نقش خانواده
فرمت : ورد و پی دی اف
تعداد صفحات : 28 صفحه
فهرست
چکیده 1
مقدمه. 2
بیان مسئله. 5
راهکارها 10
پیشنهادات... 15
راهکارها 20
نتیجه گیری.. 23
منابع.. 24
چکیده
آنچه میبایست در مدارس کشور ما صورت پذیرد، ایجاد روحیه و فرهنگ تعاملپذیری با یکدیگر و تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانشآموزان، معلمین و حتی اولیاء بتوانند این فرهنگ را در دانشآموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند، در آینده افرادی انتقادپذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاعپذیر خواهیم داشت. در سال تحصیلی اخیر همانگونه که واقفیم رئیسجمهور محترم پرسش مهر را طوری عنوان کرد که به بررسی این موضوع پرداخته شود. با توجه به وضعیت دنیای کنونی در کشور ما میبایست دانشآموزانی تربیت شود که در دنیای آینده بتوانند ارتباط کامل و دقیقی با دنیای پیرامون برقرار سازند. چرا که آنان دولتمردان آینده کشور هستند و آینده کشور به دست آنهاست. در صورتی که بتوانند از روحیه تعامل و احترام به یکدیگر برخوردار شوند از آینده مطمئنی در کشور برخوردار خواهیم بود.
در مقاله حاضر به بررسی پرسش مهر سال تحصیلی 97-1396 از نگاه رئیسجمهور میپردازیم و به این مسئله از دیدگاه علمی آموزشی و قرآن و روایات میپردازیم. در نهایت پیشنهاداتی به اولیاء و عوامل آموزشی مدارس ارائه میدهیم که با بکارگیری آنها آینده کشور را به آیندهسازانی متعهد، مدبر، با تحمل و قابلیت مذاکره در جهان بسپارند.
کلیدواژه:
پرسش مهر، دانش آموزان، رئیس جمهور، مدارس
مقدمه
هر انسانی برای خود احترامی قائل است. در ذات هر شخص، دوست داشتن و علاقه به خود، یک حِس درونی است و هر کس در دنیای درون خود برای شخصیت وجودی خویش ارزش و اعتباری قائل است که دوست دارد دیگران نیز به آن شخصیت احترام گذاشته و برای آراء و عقاید او احترام و ارزش قائل شوند. در این راستا اگر خواهان کسب محبوبیت عمومی باشیم، باید نسبت به شخصیت و هویت فردی همه افراد، احترام قائل شده و عقاید آنان را محترم بدانیم.
اینجاست که اگر دیگران ببینند به شخصیت آنان احترام گذاشته میشود، و نسبت به آنان ابراز توجه و قدردانی صورت میپذیرد، نسبت به چنین شخصی اُنس و الفت میگیرند. بنابراین باید از نظر روان شناختی بدانیم که مردم برای دوستی و انس و الفت گرفتن، مال و منال و... نمیخواهند؛ بلکه همین مقدار که کسی به آنها توجه کند، نسبت به آن علاقهمند شده و ابراز محبت میکنند. از آنجایی که دنیای هر فردی برای خودش محترم است، در برابر کسانی که عقاید و ارزشهای ایشان را نادیده گرفته و به شخصیت آنان احترام نمیگذارند، هیچ محبوبیتی از خود بروز نمیدهند. در چگونگی احترام گذاشتن به دیگران و نشانههای این مهم، تابع رفتارهایی است که باید ضمن اطلاع از آن در عمل نیز از آن بهره ببریم.
معمولاً هر انسانی دارای یک سری ویژگیهای فردی است که شایسته تمجید و تحسین است؛ ما به عنوان انسانی که میخواهد با دیگران تعامل مثبت داشته باشد، باید جنبههای مثبت و ارزشمند او را شناسایی کرده و وی را به سبب برخوردار بودن از چنین صفاتی، تحسین و تمجید نماییم و در صورتی که بخواهیم او را متوجه صفت زشتی (از اعمالش) نماییم، یا عقیده و افکارش را از آنچه که هست منصرف و به سویی دیگر متقاعد سازیم، باید از شیوههای مناسب آن استفاده کنیم. برای این منظور باید از جنبههای شخصیتی طرف مقابل تا حدود زیادی اطلاع حاصل کرده و ظرفیت پذیرش در او را مورد ارزیابی صحیح و دقیق قرار دهیم.
نکته مهم دیگر در این حوزه، نامحدود جلوه دادن احترام به همه انسانها است به این معنا که اگر تصمیم داشتیم فردی را از خطا و اشتباهی که مرتکب شده بر حذر بداریم، و یا از رفتار ناخوشایندی که باعث ناراحتی که گردیده مطلع نماییم، باید قادر باشیم که در هنگام برخورد با وی، او را یک انسان قابل احترام بدانیم و ضمنا این احساس را به وی نیز منتقل نماییم. این نوع برخورد باعث شکل گیری یک رابطه صمیمی، ایمن و اثرگذار خواهد شد.
[1] و این نوع برخورد باعث به دست آوردن محبوبیت در نزد دیگران و جذب قلوب آنان میشود.
رعایت ادب و مراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی میتوانند قدرت فردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار میکنند.
در این مسیر میبایست چه در مسائل کوچک و کم اهمیت، و چه در مسائل بزرگ و پر اهمیت به مردم احترام بگذاریم و هیچ انسانی را کوچک نشماریم. حضرت علی (علیه السلام) در این رابطه میفرماید: «مردم یا برادر دینی تو هستند و یا در آفرینش همانند تو هستند».
[2] نکته بعدی فروتنی و پرهیز از تکبر است. در این راستا نیز باید به داشتههای دیگران احترام بگذاریم و دانش خود را برتر از دیگران نپنداریم؛ چرا که وقتی انتظار احترام از دیگران را داریم، باید به آنها به گونهای احترام بگذاریم که دوست داشته و بپسندند.
آیا فرم احترام تغییر شکل داده است؟ پاسخش ساده نیست! بسیاری بر این باورند که خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، نقش نخست را در تربیت و نقشپذیری کودکان ایفا میکند، اما باید اندکی با تردید به این موضوع نگاه کرد. احترام را باید در خانه آموخت، در مدرسه تمرین و در جامعه کامل کرد.»
[3]
بیان مسئله
احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسی است و خود فرد آن را به دست میآورد. با اینکه همهی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راههای مختلفی وجود دارد که شما میتوانید خود را در موقعیتهایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران
.....
یکی از مهمترین ویژگیهای انسان داشتن اختیار و حق انتخاب است. نباید فراموش کرد وقتی کسی برای خود این حق را پذیرفته و از آن بهرهمند شد افرادی را هم که در کنار او زندگی میکنند باید شایسته داشتن فرصتهایی مشابه بداند. باید سعی کرد با نگاهی انسانی که ریشه در معنویت و اخلاق دارد محبت به زندگی تزریق شود.
اصلیترین گام و تغییر دیدگاه آن است که افراد محیط زندگی خود را سرشار از احترام به حقوق دیگران کنند تا در این مسیر تعالی لذت را به کام خود و دیگران آشنا سازند. اختیار حق مسلم هر فردی است پس نباید این حق را از زندگی عزیزان خود دریغ کرد.
ادب و مراعات حقوق دیگران سبب میشود شما فرد قدرتمندی جلوه کنید. ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند، اما در عین حال باید در نظر داشت که همه ما انسان هستیم و هیچگاه نمیتوانیم 100% کامل باشیم و این امکان وجود دارد که در برخوردهایمان با دیگران دچار خطا و یا اشتباه شویم. اما به هر حال هر چقدر به دیگران محبت کرده و با آنها مؤدبانه برخورد کنیم به همان میزان آنها به ما محبت کرده و ما را مورد احترام خود قرار میدهند.
راههای مختلفی وجود دارد تا از طریق آن به کودکان یاد بدهیم که چطور به سایرین احترام بگذارند. والدین عادت دارند همه چیز را به فرزندانشان امر کنند: "همانطور که من میگویم باید رفتار کنی"، "باید به مادرت احترام بگذاری." و... در واقع، والدین میتوانند دستورات خود را به کودکان تحمیل کنند، اما نمیتوانند آنها را به احترام گذاشتن امر کنند. ما میتوانیم فرزندانمان را وادار کنیم آنطور که ما میخواهیم رفتار کنند، اما نمیتوانیم مجبورشان کنیم که به ما و بقیه مردم احترام بگذارند. احترام را باید به دست آورد. احترام فقط با خوب و مهربان بودن به دست نمیآید. البته خوب بودن هیچ اشکالی ندارد،
....
.... نشستن پیش او را دارد، برایش جا باز کند».
[4] احترام گذاشتن به دیگران یکی از حقوق مسلمانان و افراد جامعه بیان شده است که هر فردی باید به آن عمل کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این رابطه میفرماید: « لیسَ مِنّا لَمْ یُوَفَّرْ کبیرِنا وَ لَمْ یَرْحَمْ صغیرِنا.
[5] کسی که بزرگ ما را احترام و کوچک ما را رحم نکند، از ما نیست».
«حرمت داشتن»، «بزرگ داشتن» و «بزرگداشت آمده»؛ معانی است که دهخدا برای احترام ذکر کرده است. احترام یعنی یک سلام ساده، یک نگاه مهرآمیز و احترام یعنی دوستداشتن همنوع. احترام از کجا سر بر میآورد؟ خانواده، جامعه و تکنولوژیهای نوین در این خصوص چه اندازه نقش دارند؟ در ادامه به صورت جامع و کاملتر به بررسی عوامل موثر در احترام گذاشتن به دیگران و راههای کسب ادب و اخلاق میپردازیم.
احترام به خویشتنیکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان
....
ای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید.
راههای رشد احساس احترام به خود
- برنامهریزی برای حمایت از دوستان و خویشاوندان
همدلی و همدردیمراد از همدردی و همدلی با دیگران تلاش
....
که میتوانند با طرف مقابل خود همدلی و همنوایی داشته و بالطبع با همدلی و پاسخ مناسب دادن به احساسات اطرافیان میتوان مورد توجه افراد قرار گرفت و در دید آنها فردی محبوب و مورد قبول جلوه نمود. بنابراین برای جذب کردن قلوب دیگران و محبوبیت نزد آنها ابتدا باید آنها را درک کرد.
احترام به دیگران از دیدگاه بزرگانمونتسکیو: آنکه توقع احترام از
....
همان رعایت حال دیگران در موارد و مواقع مختلف است.
آلفونس دوده: اگر میخواهی محترم باشی، باید همه را محترم بداری.
راهکارها
یکی از مشکلات تربیتی جوامع حاضر، مشکل قصور یا عدم احترام کودکان نسبت به بزرگسالان است. متاسفانه این مشکل با پیشرفت جوامع و در فضای فرهنگی معاصر شدیدتر نیز شده است. با توجه به تاثیر این موضوع بر تعلیم و تربیت صحیح کودکان، ارائه راهکارهایی برای برون رفت از آن ضروری است. برای رفع این مشکل باید در ابتدا به ریشه یابی این مشکل در خانواده پرداخت، چرا که خانواده اولین محیطی است که کودک بر پایه تقلید و اقتباس، به امر یادگیری و آموختن می پردازد. در مرحله بعدی مدرسه و مربیان مدارس، به عنوان تأثیرگذارترین دستگاه تربیتی، می توانند در برخوردهای خود احترام به دیگران را به کودکان آموزش دهند.
الف) تأثیر خانواده و والدینکودک از
....
در و پدر و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند، به تدریج قابلیت فراگیری احترام را نیز مییابند. باید بدانیم آنچه به کودک میدهیم همان را پس میگیریم. بنابراین در دوره کودکی، اساس یادگیری و آموختن کودکان بر پایه تقلید و اقتباس، استوار است. لذا کودکان در این دوران، همان حرکات پدران و مادران خود را تقلید و انجام میدهند و کم کم احترام گذاشتن به بزرگترها در آنان درونی میگردد و در دوران بلوغ این عادت پسندیده را رها نخواهند کرد. بنابراین والدین لازم است بیش از آن که اهمیت احترام به بزرگترها را متذکر شوند، در عمل بیاحترامی کردن را به کودکان نیاموزند و آنها را به بیاحترامی کردن وادار نسازند.
ژان ژاک روسو
[6] بر این باور است که احترام به دیگران را باید از همان دوران کودکی به آنها آموخت. بنابراین نقش خانواده در آموزش ادب و احترام به کودکان انکارناپذیر است. نقش خانواده در الگو دادن به کودکان، نه از راه اجبار بلکه به شیوههای نرم قابل تحقق است. اصولاً مگر تکریم و احترام دیگران ارزش نیست و نمیخواهیم این ارزش را در کودکان ایجاد کنیم؟ آیا ایجاد چنین ارزشی تنها با گفتن میسر است؟ آیا میتوان با بیاحترامی به کودک و تحقیر شخصیت او، چنان تربیتش کرد که به دیگران احترام بگذارد و حقوق آنها را رعایت کند؟ هنگام آموختن هر مهارتی، بدانید به جای این که درسهای لازم زندگی را برای او شرح دهید، باید از رفتار خود به صورت عملی استفاده کنید.
ب) تأثیر مدرسه و مربیان مدارسمدرسه، مکان
....
رسمی مثل خانواده و مدرسه فراتر میرود. در این میان میتوان حتی به نقش مطبوعات، رادیو و تلویزیون و همه رسانهها اشاره کرد.
ج) تکنولوژی و فناوری های مدرن ارتباطیهیچ نیاز به گفتن نیست که ادب و احترام در دنیای مدرن شکل و روش متفاوتی دارد. «تکنولوژی و بویژه فناوریهای مدرن ارتباطی نهتنها روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است بلکه تا اندازهای اصول آداب معاشرت همچون رعایت احترام و ادب را نیز از فرم گذشته خود خارج ساخته است.» حالا کمتر کسی از نسل جدید را میتوان یافت که در یکی از شبکههای اجتماعی نباشد. در این دنیای بیمرز مجازی، احترام شکل دیگری دارد، به طور مثال کامنت گذاشتن و لایک کردن نشانه ادب فرد است.
در دنیای مدرن، بخش زیادی از کنترل رفتاری کودکان از حیطه اختیار والدین خارج شده است به گونهای که دنیای مجازی و گوشیهای همراه به مقدار زیادی جایگزین والدین شدهاند. حتی ارتباط و تاثیرگذاری همسالان تا اندازه زیادی تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است. هماکنون بنا به ضرورت، کودکان کمتر در کوچه مشغول بازی هستند.
در گذشته اگر فرد بزرگی وارد خانه میشد، دیگران به احترام وی از جا برمیخاستند و سلام میکردند. این را مقایسه کنید با دو نفر که در شبکههای اجتماعی با هم ارتباط دارند. فرد برای گریز از سخن گفتن، با چراغ خاموش وارد صفحه خود میشود! این نوع رفتار در صورت تداوم به سایر امور زندگی فرد تسری مییابد. باور بسیاری از کارشناسان تربیتی و برخی از صاحبنظران علوم اجتماعی بر این اصل استوار است که جوامع سنتی در بکارگیری فناوریها، به نوعی بازنگری نیاز دارند. حتی برخی نیز به منظور ثبات و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، بر اصل «بومیسازی» تکنولوژی اصرار میورزند؛ اصلی که هنوز رخت تئوری بر تن دارد. شاید برخی تصور کنند میتوان کودکان را مجبور به رعایت ادب کرد، که البته به هیچ وجه تصور درستی نیست، چرا که «کودکان یاد میگیرند به کسانی احترام بگذارند که به آنها احترام میگذارند» و این اصلی پذیرفته شده است؛ چه در خانه و چه در فضای مجازی.
امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکههای ماهوارهای، فضای مجازی، رسانههای مدرن و... است که هر کدام بهنوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفتهاند. بعضی از شبکههای ماهوارهای به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامههای این شبکهها ترویج خانوادههای بیسامان و لجامگسیخته در مقابل ساختار خانواده است.
[7]گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد فنآوری، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را میتوان نام برد.
با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سالهای اخیر به فنآوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است؛ ولی در این رابطه آسیبهای جدی وجود دارد که ضروری است به ریشهیابی آن پرداخت. «کشور ما از نظر بهرهمندی از اینترنت در بین 187 کشور جهان، رتبه 87 را دارد که بر اساس طبقهبندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار میرود. 35 درصد استفادهکنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل میدهند و میانگین صرف شده برای اینترنت 52 دقیقه در هفته است»
[8]. شبکههای دوستیابی در کشور ما بهسرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و "ایرانیها رتبه سوم را در این شبکهها کسب کردهاند".
[9] فرهنگ رسانهای اینترنت، فضای ذهنی جوانان را اشغال کرده و از آن مه
....
شما هم اذعان می کنید بدون همکاری والدین و داشتن کادر آموزشی مناسب در مدرسه که با کودکان با مهربانی و کرامت برخورد می کنند، نمیتوان در راستای این پژوهش به نتیجهی مطلوبی دست یافت؛ بنابراین برای اینکه در کار خود به موفقیت برسید لازم است تا هم خانواده دانش آموز و هم کادر مدرسه را در این زمینه با خود همراه کنید.
نکته مهم که شاید از نگاه مسئولان مغفول مانده باشد، کار فرهنگسازی با استفاده از تکنولوژیهای نوین است. چنانچه بر این اصل باور داشته باشیم که نسل کنونی به لحاظ جامعهپذیری و الگوگیری تا اندازه زیادی متاثر از فناوریهای ارتباطی هستند، اهمیت این موضوع بیشتر هویدا میشود.
پیشنهادات
مونتسکیو
[10] میگوید: «آنکه توقع احترام از دیگران دارد، خود نیز باید توقع احترام دیگران را برآورده کند و به آنان حرمت کند.» لطفاً این جمله را در همهجا و برای همه کس تعمیم دهید. ناگفته پیداست که ا
.....
.
- آینهای باشید برای کودکانتان
نوع و جنس کارهایی که شما از فرزندانتان میخواهید، ..... و غیرمستقیم، میتوان نکات مهمی را در خصوص رفتار با دیگران به فرزندان گوش زد کرد.
وقتی تصمیم میگیرید مهارتی را به بچهها آموزش دهید،
....
ن تر از آن است که شما فکر میکنید.
شما باید با رفتارهایتان به فرزندانتان اعتماد کردن را یاد
.....
یدهد که احترام و اعتماد قیمتیترین ارزشی است که اگر هر انسانی آن را داشته باشد در میان مردم برنده محسوب میشود.
- احترام گذاشتن به بزرگترها
اگر شما به فرزند احترام بگذارید، او هم یاد خواهد گرفت.
یادتان باشد بچههای امروز متفاوت هستند. آنها علاقهای
....
د و از اعتماد شما سوء استفاده نکنند
اگر میخواهید فرزندتان احترام گذاشتن را بیاموزد باید در جزئیترین رفتارهایتان آن را نشان دهید. فرزند شما ریزبینتر از آن است که شما فکر میکنید. به طور مثال ممکن است شما در حال گفتوگو با شخصی باشید که در مواردی دیدگاههایتان با یکدیگر هم جهت نباشد. زمانی که شما صبر پیشه میکنید و به صحبت فرد مقابل گوش میدهید به نوعی احترام گذاشتن را به فرزندتان میآموزید. همچنین زمانی که کودکان مورد تشویق قرار میدهید، در فعالیتهایش رو به جلو حرکت میکنند. شما میتوانید برای قدردانی از رفتارهایشان هدیه تهیه کنید و آنها را مورد تحسین قرار دهید.
همچنین باید به نکات زیر توجه داشت:
- فروتنی و پرهیز از تکبر
- داشتههای مردم را ناچیز و دست کم نگیریم. نباید دانش خود را زیاد پنداشت و دانش دیگران را اندک و بیارزش، حتی اگر دانش بسیار یا ثروت فراوان و یا صفاتی داشته باشیم که دیگران از آن بیبهرهاند.
- همانطور که دوست داریم دیگران به ما احترام بگذارند ما نیز همانگونه به آنها احترام بگذاریم. چرا که وقتی انتظار احترام از مردم داریم باید به آنها احترام بگذاریم آنگونه که آنها دوست دارند.
راهکارها
اکنون که تا حدی با نقش خانواده و کادر آموزشی آشنا شدید به راههای آموزش احترام به دیگران به کودک اشاره میکنیم:
- مهمترین کار در آموزش ارزشها به کودک، ب.....
- این پل بین شما و دانشآموز برقرار شود.
- سعی کنید با دانشآموزان با کرامت و با احترام رفتار کنید. به یاد داشته باشید، کودکان بیش از اینکه از سخنان ما چیز یاد بگیرند از رفتار ما میآموزند که چگونه رفتار کنند.
- استفاده از داستان: زبان کودک داستان ..... و برای دانشآموزان تعریف کنید.
- بازی یکی دیگر از ابزار انتقال مفاهیم .....نادرست موجب اذیت والدین خود میشوند و یا بازیهایی دیگری از این دست.
- شعر به خاطر کلام موزون و آهنگینی که دارد، بسیار مورد علاقه کودکان است؛ خوشبختانه بعد از انقلاب شعرهای خوبی در زمینه انتقال ارزشها به کودکان سروده شده است، شما میتوانید هر از چند گاهی این شعرها را برای دانش آموزان بخوانید.
- از زبان تمثیل استفاده کنید. کودکان زبان تمثیل را به خوبی درک میکنند. به عنوان مثال به کودک بگوئید چرا زمانی که پدر و مادرتان با پدر بزرگ شما روبرو میشود به او احترام میگذارند؟ منتظر جواب او باشید. پس از آنکه به سوال شما جواب داد؛ بگوئید شما هم باید مانند پدر و مادرتان به بزرگترها احترام بگذارید؛ خود شما میتوانید مثالهای بیشتری از این دست بسازید.
- با مطالعه کتابهایی که در زمینه رشد کودک و نوجوان نوشته شده است، اطلاعات خود را درباره ویژگیهای کودک افزایش دهید تا بتوانید پاسخهای کودک را با توجه به تواناییهای ذهنی او جواب دهید.
- استفاده از گفت و گو سقراطی؛ در این روش سوالات منظمی را از کودک می پرسیم و این چرخه را آنقدر ادامه می دهیم تا سرانجام کودک (به صورت اتوماتیک) به نتیجه دلخواه ما برسد. چرخه سوالات با توجه به پاسخ کودک تنظیم میشود.
- به نظر
- کودک: به نظر من
- یعنی قیافه، موهای؟
- البته که نه.
- پس
- بله، قبول دارم.
- بابا وقتی که
- سلام میکند.
- دقت کن،
- با مهربانیجام میدهد.[11]
و اینقدر این سوالات را ادامه میدهیم تا کودک به نتیجه دلخواه ما برسد. البته موردی که ما بیان کردیم تنها یک مثال بود و شما میتوانید بر اساس تواناییهای کودک، گفتوگو را به صورت دیگری تنظیم کنید.
- متأسفانه فضای مجازی کمرنگکننده نقش خانواده و مدرسه در تربیت فرزندان شده است. درنتیجه خانواده و معلمین باید استفاده از فضای مجازی را برای کودکان مدیریت کنند و در زمان استفاده از فضای مجازی آنها را تنها نگذارند.
نتیجه گیری
با توجه به روایات اسلامی و آنچه در این
....
دیگران در جامعه بهتر و بهتر، نهادینه شود.
منابع
- جرج جرداق، الامام علی صوت العداله الانسانیه، بیروت ۱۳۸۲، ج ۱.
- سید هادی
- عباس بخشنده بالی، مقاله
- سید عبدالله شبّر، اخلاقی، مترجم:
- شکربیگی، عالیه؛ «رسانه، زنان و مناسبات
- صادقیان، عفت؛ «تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان»؛ تهران: مجله الکترونیکی نما، شماره 4، 1384.
- ستارزاده، داوود؛ «بره تخصصی علوم اجتماعی، شماره چهاردهم، 1386.
- رشد و شخصیت کودک؛ پاول
[1] جرج جرداق، الامام علی صوت العداله الانسانیه، ص۱۱۷
[2] سید هادی مدرس، دوستی دوستان، ۱۴۹
[4] بخشنده بالی، عباس، مقاله چگونه شخصیتی مطلوب داشته باشیم، ص۵۹
[5] سید عبدالله شبّر، اخلاقی، ص ۱۶۹
[6] Jean-Jacques Rousseau
[7] شکربیگی، عالیه، رسانه، زنان و مناسبات خانواده
[8] صادقیان، عفت، تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان
[9] ستارزاده، داوود، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتیاد به اینترنت و پیامدهای آن
[11] پاول هنری ماسن، رشد و شخصیت کودک